De Zeepkist: Horen-zien-zwijgen?

Woensdag 3 februari werd de expositie geopend van de Heemkundekring over "Kiezen, Kozen, Gekozen". Een expositie over de lokale politiek de afgelopen tientallen jaren in de gemeente Loon op Zand. Ter gelegenheid van de opening mochten de lijsttrekkers van de plaatselijke partijen hun zegje doen op een zeepkist. Waarom zou men in de gemeente op hun partij moeten stemmen? Daar kregen de lijsttrekkers drie minuten voor om dat uit te leggen. Daarna 7 minuten vragen beantwoorden vanuit het publiek.

Zeepkist1

Een spannende uitdaging: kan je in drie minuten de belangrijkste punten weergeven? Mij viel als laatste de beurt toe. Vier lijsttrekkers waren mij voor gegaan. Wat had ik dan nog toe te voegen? Als ik alle verhalen mag geloven zouden de bomen weer de wolken in groeien, de komende 4 jaar.

Mijn verhaal heb ik gezien de drie minuten meteen ingekort. Inleiding en alle andere toetser en bellen heb ik achterwege gelaten. Het complete verhaal staat hier: Download deZeepkist_Pro3.pdf
Bladzijde 8 was mijn beginpunt: wat wil Pro3?

Wat wil Pro3: Een Sociale, Slimme en Schone gemeente. Naar aanleiding van de publieksvragen heb ik aan kunnen geven dat alle vrome wensen en plannen ten spijt, wij rekening moeten houden met een substantixc3xable vermindering van de inkomsten voor de gemeente vanuit Den Haag. Dat gegeven moet tot nadenken en bezinning leiden. Hoop ik.

Het volgende filmpje sterkt mij in de gedachte dat het oppassen geblazen is voor Loon op Zand:

zie ook: http://nos.nl/artikel/134146-bezuinigingen-geen-onderwerp-bij-verkiezingen.html

Geef een reactie

