Hoeveel ontsluitingen in Loon op Zand?

Brug_n261_450x160

Een ontsluiting kan in centimeters worden uitgedrukt. Voldoende ontsluiting wordt vrijwel altijd gevolgd door een blijde gebeurtenis. In Loon op Zand worden ontsluitingen ook uitgedrukt in "varianten". Of dit een blijde gebeurtenis tot gevolg heeft blijkt over enkele maanden. De een na de andere variant werd op de lang verwachte info-avond op het scherm getoond. Een jarenlange discussie moet immers tot een goed eind gebracht worden. De Wetering zat vol: ca. 200 ipv de 80 die verwacht werden volgens een dienstdoende horeca-medewerkster.

Het begrip ontsluiting komt ook voor in de informatiewetenschappen: "Het vindbaar of toegankelijk maken van informatie". Aan dit laatste wordt mondjesmaat tegemoet gekomen. Binnen korte tijd kwam er zoveel informatie los over allerlei verschillende varianten dat sommigen door de bomen het bos niet meer zagen.

De bedoeling zal goed zijn geweest maar eerlijk gezegd werden in veel te rap tempo 6 verschillende varianten getoond over de wijze van ontsluiting van het kerkdorp. Tussentijds kwamen er nog drie varianten bij: de ondernemers van de Hoogt deden nog een duit in het zakje. Gilde Ambrosius, bracht de van Riel variant onder de aandacht en Marja van Trier vroeg aandacht voor een variant die al eerder gepresenteerd was aan de provincie.

De inwoners zullen in ieder geval via de plaatselijke media in kennis worden gesteld van de getoonde varianten (met tekst en uitleg).  Dit zegt de wethouder toe. De wethouder gaat er ook van uit dat in 2009 een keuze gemaakt zal worden door de gemeenteraad.

Over de varianten valt op dit moment weinig te zeggen. De varianten met een tunnel/viaduct bijde Hoge Steenweg worden als de kostbaarste neergezet. Verder valt op dat de Bergstraat in bijna alle gevallen afgesloten wordt voor verkeer. Een conclusie over de varianten is nu nog niet te geven. Wel blijkt dat er weinig aandacht is voor verkeersluwe maatregelen op de Kloosterstraat. Maatregelen die nu al genomen kunnen worden om het sluipverkeer uit het achterland (Udenhout, Oisterwijk) te ontmoedigen.

Een belangrijke vraag blijft bij mij wel hangen: Wat is eigenlijk het nut en de noodzaak van een zuidelijke aansluiting op de N261, als we vanuit Molenwijck via de ontsluitingsweg redelijk snel via de Kasteellaan en de Bechtweg de N261 op kunnen. Tegelijkertijd houden we de Hoge Steenweg open met een viaduct/tunnel naar Kaatsheuvel. Samen met maatregelen die het sluipverkeer tegengaan kan Loon op Zand zich profileren als een toeristisch aantrekkelijk kerkdorp in een verkeersrustige omgeving voor de echte bezoekers. De kosten die bespaard worden met het schrappen van de geplande directe aansluiting op de N261 kunnen aangewend worden voor de aanleg van een mooie ongelijkvloerse kruising (viaduct, tunnel, brug) bij de Hoge Steenweg.

Een kritische kanttekening bij deze avond mag zeker wel geplaatst worden als het gaat om het laten zien van het kostenplaatje van de verschillende varianten. Bij dergelijke kostenplaatjes zijn veel mitsen-en-maren te bedenken. Die problematiek ligt op het bordje van de gemeenteraad. Op die plek worden afwegingen gemaakt en bepaald of iets wel of niet betaald kan worden.  Op dat moment moet ook gekeken worden naar mogelijke extra financieringsbronnen en naar de prioritering van bestaande projecten.

Positief op deze info/avond is de hoge opkomst en de getoonde betrokkenheid. Gelukkig maar.

Advertenties

2 thoughts on “Hoeveel ontsluitingen in Loon op Zand?

  1. Door overwerk kon ik er helaas niet bijzijn.
    Vraag me dus wel af of ze hebben nagedacht over het sluipverkeer dat je straks krijgt vanaf de burg. Bechtweg naar de rotonde Loon op zand naar de N261. De aansluiting bij de burg bechtweg en de N261 wordt straks alleen maar drukker en dus gaan ze via afslag Loon op Zand.
    Hebben ze wel ooit nagedacht om Udenhout aan te sluiten aan de burg bechtweg. Daar haal je al veel sluipverkeer mee weg.

  2. @Alex: Die vraag is wel gesteld en het antwoord van de verkeersdeskundige: de verwachting is dat er nauwelijke meer verkeer door de Molenwijk richting N261 zal rijden.
    Er is kennelijk over nagedacht maar ik vrees dat de verwachting nergens op gestoeld is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s