Kolkenreiniging

U wilde wat vragen?

Ja, ik wilde wat vragen. Ik kreeg vandaag een brief van de gemeente in de bus, gericht aan de bewoners van dit pand. Omdat ik in dit pand woon was deze brief dus ook aan mij gericht. De brief had als onderwerp: "Kolkenreiniging", en toen werd ik ineens heel ongerust.

Hoe dat zo? Wat is er aan de hand dan?

Nou, ik werd ongerust omdat ik ineens vreselijke dingen zag. Allemaal van die draaiende dingen, kolken dus, waar je in kan verdrinken. En die gaan ze dan reinigen. Ik snapte er niks meer van.

O, u weet niet wat kolkenreiniging is?

Nee, dat weet ik niet maar in de brief lijkt het heel belangrijk want het woord kolken staat er wel 11 keer in. Als ik verder lees zijn het van die dingen die ieder jaar schoongemaakt moeten worden. Dus het zullen wel dingen zijn die er een jaar over doen om vuil te worden.

Hebt u wel eens goed rondgekeken als u buiten loopt? Ik weet zeker dat u er vaak langsloopt, of misschien we bovenop staat.

Dat lijkt me heel eng.

Nee dat is niet eng. Want het gaat om de gewone afvoerputjes in de stoep. Afvoerputjes die naar het riool gaan. Het zijn dus afvoerputjes, of afvoergoten zo u wilt. En die zitten wel eens vol troep wat er op tijd uit moet anders loopt de zaak niet door.

O, is dat alles? Waarom praten ze dan geen gewone mensentaal?

Tsja, soms ben je zo met je vak bezig dat je gewoon vergeet voor wie je het eigenlijk doet.

Kolk

5 thoughts on “Kolkenreiniging

  1. Hier in de straat maken ze ook wel eens de kolken schoon maar dan krijgen we geen brief van de gemeente.
    Ik vraag me af of dat ook nodig is om een aankondiging te doen hiervan. Gewoon vertellen dat de putjesschepper langs komt had ook gekund dan had iedereen het begrepen. Maar nogmaals ik vraag me af of dat informatie is die in een huis aan huis bijlage verspreid moet worden.
    “De kolkenpoetser komt langs…” Ik hou het maar gewoon op “putjesschepper”

  2. Kan wel wezen maar vroeger waren de mensen echt blij als die weer eens langs kwam.
    ambtenaren moeten gewoon eens leren in duidelijke taal brieven te schrijven. Zodat inwoners niet hoeven te googlen om de betekenis van woorden te vinden.

    groetjes Jacky

Geef een reactie

