Veilig zijn en veilig voelen

080401_veiligheid2Op 7 november verwees ik in mijn weblog naar de plaats van onze gemeente op de gemeentelijke veiligheidsindex. In de lijst van alle gemeentes (443) staat Loon op Zand op een 127ste plaats. Als je op plaats 1 staat word je als een zeer onveilige gemeente gezien. Loon op Zand wordt met de 127ste plek als een relatief onveilige gemeente gekenmerkt. Een constatering gebaseerd op een onafhankelijk onderzoek. In dit onderzoek trekt men deze conclusie op basis van cijfers over diefstal, inbraak, geweld en vernielingscijfers. Allemaal cijfers die keurig genoteerd staan in de politierapporten. Een dergelijk onderzoek is waardevol, met name ook omdat vergelijking met andere gemeentes mogelijk wordt gemaakt. Het geeft aan waar de nieuwe uitdagingen liggen voor de gemeente.

Een ander onderzoek laat echter een heel andere kant van ditzelfde veiligheidsverhaal zien. Vorige week kreeg de gemeente de resultaten van een onderzoek over leefbaarheid in deze gemeente. Een onderdeel van dit rapport gaat ook over veiligheid. In dit rapport wordt de conclusie getrokken dat het er op lijkt dat de bewoners zich veilig voelen in hun buurt. Dit leidt men af uit de antwoorden op de vragen of men in de buurt last heeft van criminaliteit (vandalisme, inbraak en geweldpleging), en of men zich veilig voelt overdag en ’s avonds. Op een paar buurten na kwamen de meeste antwoorden uit op een positief veiligheidsgevoel.

Een snelle conclusie op basis van beide onderzoeken zou kunnen luiden dat het allemaal wel meevalt in onze gemeente. De conclusie is dan wel te snel getrokken. Het eerste onderzoek baseert z’n conclusies op basis van concrete cijfers(waarnemingen). Het tweede onderzoek stelt totaal andere vragen en levert dus heel andere resultaten op dan het eerste onderzoek. Ofwel om het kernachtig proberen samen te vatten zoals een inwoner dat formuleert:

"Vragen ze mij of ik me veilig voel dan zal ik dat bevestigen. Vragen ze aan mij hoeveel geld ik kwijt ben aan afgetrapte spiegels op mijn auto dan kom ik tot enkele honderden euro’s per jaar."

Dat er ogenschijnlijk tegenstrijdige berichten hierover in de pers verschijnen is begrijpelijk. Tenminste als men de conclusies met elkaar verbindt.  De pers mag wel moeite doen om het verschil tussen beide onderzoeken duidelijk te maken.

Een ander voorbeeld in de pers van vandaag komt uit Eindhoven. Zie hieronder.

080401_veiligheid3_2

3 thoughts on “Veilig zijn en veilig voelen

  1. Natuurlijk kun je beide onderzoeken niet met elkaar vergelijken. Natuurlijk kunnen we de pers de schuld geven van onduidelijkheden. Blijft staan dat de politiek snel reageert op allerlei publicaties. Maar de bewoners hebben geen woorden nodig maar daden.

    Joke van Gils

  2. @Joke: Geen woorden, maar daden? Helemaal mee eens hoor Joke. Terwijl ik dit zeg kijk ik even met een schuine blik naar onze regering in deze gemeente: het College……;=}

Geef een reactie

