Het lege bushokje

Bushokjeisleeg Hoe klein leed steeds grotere vormen kan aannemen en je als gemeente gewoon met lege handen blijft staan.

Ik herinner me onze eerste ontmoeting van enkele jaren geleden. Zij vertelde mij dat ze met haar man net verhuisd was naar Loon op Zand. Zij kwamen van Haarlem. Het dorp met de prachtige omgeving trok hen aan. Rust, natuur en goede verbindingen met de buitenwereld. Er reed zelfs een busje door de wijk. Ze waren er erg blij mee. Ze hadden wel een eigen auto, waren nog redelijk goed ter been maar vonden de busverbinding een prachtig alternatief voor de auto en voor de kleine afstanden. Met het oog op de toekomst (zij waren al op leeftijd) hielden ze rekening met hun toekomstige afhankelijkheid van het openbaar vervoer.

Vorige week kwam ik haar weer tegen. Zij wenkte mij en wilde al dwars door het plantsoen een weg naar mij banen. Kortom, ze had iets te vertellen. "U zit toch in de gemeenteraad?" Ja zeker. Toen volgde er een verhaal met een duidelijke boodschap: Wanneer komt de bus weer in de wijk? Er staan bushokjes als reclamezuil hun diensten te bewijzen. Maar om met een bus te gaan moet ik gewoon te veel kilometers lopen. Haar gezondheid was niet meer goed, haar man was een jaar geleden overleden en zelf heeft ze geen rijbewijs en geen eigen vervoer. "Er is altijd beloofd dat de bus terug zou komen, maar er gebeurt helemaal niets!" Ik kon dat laatste alleen maar beamen: helaas er gebeurt niets. In een wijk met veel ouderen is het afzien zonder een goede busverbinding. Het enige wat ze nog kon doen was een aanvraag indienen om gebruik te mogen maken van de regiotaxi. Alleen dat zou voor haar niet zo gemakkelijk gaan had haar huisarts al gezegd.

Bushokje2_2Ik kon niet anders dan haar aan te moedigen om die taxifaciliteit aan te vragen. Daarnaast heb ik beloofd om haar problematiek, die zeker niet op zichzelf staat, meer bekendheid te geven en te blijven zoeken naar een oplossing. Voorlopig zal er geen bus de bushokjes hier in deze wijk aandoen, ben ik bang voor.

(De onderste foto is genomen "aan de voet van een grote serviceflat met veel ouderen die ook graag met de bus willen)

Geef een reactie

