Een slecht nieuws gesprek

Bdh6maart_275x204Gisteren had ik het er nog over. Zie mijn blog van 5 maart: "Bruisende Luchtkastelen". Vanavond hebben we het slecht nieuws gesprek voorgeschoteld gekregen. De projectleider moest constateren dat het allemaal niet zo loopt als men een jaar geleden had verwacht. De kosten van het totale project zijn onverwacht gestegen met 24%. Het oorspronkelijk tekort van 3 ton is nu geschat op 8,5 miljoen euro’s! Lees goed: "geschat". Het kan toch meer worden maar ook minder. Kortom, we zijn om de oren geslagen met een heleboel aannames, nieuwe cijfers, berekeningen, verwachtingen, onzekerheden maar ook nog steeds geen schop in de grond. Ook project Woonhoven (de nieuwe geplande huizen achter de oude brandweerkazerne) is voorlopig opgeschort.

Ik moet zeggen: ik had wel met hem te doen. Met de projectleider. Dit moet geen gemakkelijke avond voor hem geweest zijn. De boodschapper van het slechte nieuws is al gauw een prooi.

Maar laten we vooral verder kijken en ook de politieke verantwoordelijken in dit proces kritisch onder de loupe nemen. Te weinig sturing? Te weinig communicatie? Te weinig de vinger op de pols? Te weinig durf? Besluitloosheid. Het zijn termen die aan mij voorbijtrekken. Als voorbijdrijvende luchtkastelen.

Het meeste heb ik te doen met onze gemeente en eigenlijk vooral met Kaatsheuvel. Tonnen met geld besteed aan voorbereiding, tekentafels, vergadersessies en weet ik al niet meer. Uiteindelijk is er op dit moment nog niets concreets tot stand gebracht. Sterker nog: er wordt op de rem getrapt want je weet maar nooit.

En wat NU?

Aanpassen van het plan? Nieuwe uitwegen ("scenario’s") bedenken? Ze zijn er wel. Voor ieder probleem is er wel een oplossing te bedenken.

Het is volgens mij tijd voor een fundamentele herbezinning: waar zijn we mee bezig? We willen toch een bruisend dorpshart in Kaatsheuvel? Maar laten we dan in ieder geval binnen de begrotingen blijven die zijn opgesteld en vandaar uit verder werken. Dat betekent niet dat we de ontstane tekorten moeten wegwerken door bijvoorbeeld meer duurdere  woningen te bouwen. Het betekent dat we in alle bescheidenheid de huidige plannen moeten gaan aanpassen en zo snel mogelijk de schop in de grond moet steken om verder oplopende verliezen zo laag mogelijk te houden. Het vorige jaar vastgestelde "Bidbook" moet daarbij dynamisch aangepast kunnen worden aan de "veranderende" omstandigheden. Een greep in de reservepotjes van de gemeente om een deel van het probleem (= het tekort van 4,7 miljoen) op te lossen lijkt me op voorhand een onbegaanbare en risicovolle weg. Ik weet zeker dat we een bruisend dorpshart in Kaatsheuvel kunnen neerzetten zonder de ellende die we nu voor onze kiezen krijgen. Invulling van dit dorpshart vergt meer bescheidenheid en misschien ook meer creativiteit. Wat zeker hard nodig is: een luisterend oor bij de inwoners die zelf heel goed zullen weten hoe het hart van Kaatsheuvel echt bruisend gemaakt kan worden.

(wordt vervolgd, helaas)

One thought on “Een slecht nieuws gesprek

  1. Een ‘onverwachte’ tegenvaller? Voor mij niet hoor. Okee een kostenstijging van 24% is wel heel veel en 4,7 miljoen ook maar dat er nog veel van dit soort ongijn zou komen, verbaast mij allerminst. Hoe mooi dat bidbook er ook uitziet. De gekozen schaal van dit presige-object, heb ik van het begin af aan absurt gevonden voor een gemeente met amper 23.000 inwoners.

Geef een reactie

