De WMO en het Filebord

Op een donkere, regenachtige en winderige zaterdagavond vanuit Loon op Zand richting het westen van het land gereden. Opeens viel me het grote net geplaatste Filebord ("doorstromingsbord" heet het officieel) op bij Waalwijk. Een bord waarop staat welke weg je het beste kan nemen als je richting Utrecht moet. Linksom via Gorinchem of rechtsom via Den Bosch? Filebord2 Je komt elkaar weer tegen bij knooppunt Everdingen. Vaag stond mij iets bij van wat kritiek op dit bord. Sinds vanavond weet ik het weer precies. Het bord belooft heel wat maar uiteindelijk blijkt het allemaal niet leesbaar. Mijn eerste reactie was heel positief: goed weergegeven hoe de wegen lopen. Maar uiteindelijk schiet het bord zijn doel volledig voorbij omdat de noodzakelijke informatie niet leesbaar is. Een veel te kleine letter voor de automobilist die juist op dat punt van de weg te maken heeft met drukte door links afslaand verkeer of verkeer wat door rijdt. De grote lijn wordt neergezet maar niet duidelijk en concreet ingevuld. Het bord moet aangeven of er linksom of rechtsom files gesignaleerd zijn en hoeveel langer daardoor de reistijd zal zijn. Voordat je deze informatie ontfutseld hebt ben je de afslag al weer voorbij of sta je met je neus tegen de achterkant van je voorganger. Wat ik dan zo jammer vind is dat er heel goed bekend is hoe groot het lettertype moet zijn bij dit soort borden. Kennelijk communiceert de ene afdeling niet met de ander? Waar heb ik dat meer gehoord?

Nu vielen bovenstaande gewaarwordingen en conclusies als een kwartje op z’n plaats. Want vergelijkbare gedachtes kreeg ik na lezen van het concept WMO-beleidsplan. Een veel te dik "draaiboek" met herkenbare grote lijnen maar veel te weinig concrete informatie over hoe nu verder. Opnieuw vraag ik me af waarom dit soort  beleidsplannen op deze manier geproduceerd moeten worden. Het moet veel doorzichtiger, duidelijker en concreter kunnen. Het moet ook door iedereen begrepen kunnen worden. Leesbaarheid, zeker als het gaat om leefbaarheid!

Filebord4  Op het nieuwe doorstromingsbord is de informatie die je nodig hebt niet leesbaar. Je weet soms niet echt of het beter is om linksom of rechtsom te aan. Die onduidelijkheid mag niet in het nieuwe WMO beleidsplan zitten. Dan er maar een paar weken langer over nadenken om tot goede besluitvorming te komen.

One thought on “De WMO en het Filebord

Geef een reactie

