Allochtoon in Loon

Je bent het of je bent het niet. Maar nauwkeurig onderzoek heeft tot de conclusie geleid dat ik me mag rekenen tot de groep allochtonen. Ik ben dus geen autochtoon. Ik ben een allochtoon. Diep in mijn hart wist ik dat al. Ook mijn omgeving gaf dat wel eens aan. Soms wist ik daar geen reden voor te vinden, maar nu weet ik het helemaal zeker.  Ik ben namelijk te rade gegaan bij het enige instituut in Nederland dat alles zegt te weten: het Centraal Bureau voor de Statistiek, kortweg het CBS genoemd. Volgens dit geleerde instituut is een allochtoon iemand van wie xc3xa9xc3xa9n van de ouders in het buitenland is geboren of iemand die zelf in het buitenland is geboren. Mijn ouders en mijn persoon zijn buiten Nederland geboren. Wij voldoen aan de definitie van allochtoon. Nu heb je westerse en niet-westerse allochtonen, maar dat is meer voor de schriftgeleerden onder ons. Je hebt allochtonen en je hebt autochtonen. Duidelijker kan het haast niet. Zo iets als: je hebt migranten en je hebt kaaskoppen. Of: je hebt hun en je hebt wij, ….of etc…..

Om met mijn eigen waarheid voor de dag te komen: IK HEB EEN GRONDIGE HEKEL AAN HET GEBRUIK VAN DEZE TERMINOLOGIE!! Allochtonen en autochtonen hebben namelijk iets gemeen. Het zijn gewoon Nederlanders. En je hebt Nederlanders van vele soorten: Nederlanders van boven de rivieren, Nederlanders uit Tilburg, Lithoyen, Amsterdam, Friesland, Marokko, Turkije, Indonesixc3xab, noem maar op. Het gebruik van de term betekent eigenlijk ook dat je het hebt over 2 bevolkingsgroepen: autochtonen en allochtonen, terwijl het in feite om dezelfde groep hoort te gaan. Het is soms vechten tegen de bierkaai. Gelukkig weet ik mij nu vertegenwoordigd door vluchtelingenwerk in het zogenaamde participatiepanel wat in deze gemeente ingesteld wordt voor de WMO. Mijn eerste advies aan mijn vertegenwoordiger zou zijn: laat de gemeente het huiswerk overdoen over wat zij verstaat onder het begrip allochtoon!

Allochtonen_1 

4 thoughts on “Allochtoon in Loon

  1. Peter,
    Jammer dat je je zo kwaad maakt. Door jouw ‘status’krijg je extra aandacht. Ondanks dat ik een dubbel paspoort heb kom ik er niet voor in aanmerking.
    Hoe zit het trouwens met jouw inburgering? Mijn zonen vinden dat ik er nog niet voor ben geslaagd!
    Hou de zonzij!
    Groet
    Els

  2. Hoi Els,
    Ik wil helemaal geen extra aandacht door mijn status. Maar idd als je een dubbel paspoort hebt, heb je een probleem (schijnt). Dat kan gewoon niet! Maar goed, ik zal het niet verder rondbazuinen dat een gemeenteraadslid in Loon op Zand een dubbel paspoort heeft. Mijn inburgering is volledig de mist in gegaan. Dus hoedt je!

  3. Als autochtoon uit Nijmegen kan ik daar nog aan toevoegen: onze regering meet met twee maten. Formeel sta ik te boek als niet-westerse allochtoon van de tweede generatie – maar aan het financieringsprogramma van NWO ter bevordering van de integratie van allochtonen in de wetenschap kan ik niet meedoen – daarvoor moet je dan weer aan extra criteria voldoen (dat is overigens natuurlijk wel terecht, want hoe allochtoon ben ik eigenlijk). Dus wel allochtoon voor de lasten, maar niet voor de lusten…

    Overigens denk ik dat voor de specifiek Loonse gemeentelijke situatie het begrip allochtoon op zijn zachtst gezegd lachwekkend is – als je kijkt naar de samenstelling van de bevolking zie ik globaal ongeveer drie groepen: autochtonen, Hart-van-Brabanders, en import. Al deze groepen kun je natuurlijk naar hartelust verder uitsplitsen, maar ik denk dat hier de diepste grenslijnen liggen – en de voor beleidszaken meest relevante.

    Overigens is het lijstje inderdaad tamelijk sneu.

Geef een reactie

