Triangulatie

Naast mijn raadslidmaatschap, wat eigenlijk gewoon een nevenfunctie is, doe ik andere dingen om mijn kost te verdienen. Als nieuwsgierige onderzoeker in het dagelijkse leven kom je veel dingen tegen die tot nadenken dwingen. Zo was een van de begrippen waar ik deze week uitvoerig mee bezig ben geweest het begrip "Triangulatie".

Triangulatie is een manier om informatie op geldigheid te toetsen. Dat doe je door de informatie en de gegevens die je hebt met minstens twee andere bronnen te vergelijken. Op deze manier vergelijk je de relatieve waarde van jouw informatie in vergelijking met andere informatiebronnen.

Het begrip komt uit de wiskunde. Het is een oud begrip, toegepast bijvoorbeeld door ontdekkingsreizigers die met behulp van driehoeksmeting steeds een positie konden bepalen. Waar zitten we precies?

 

Driehoeksmeting

Daarnaast zie je begrip ook terugkomen in bijvoorbeeld de tuinbouw: trianguleren of driekhoeksenting:

Enting

Toen ik na een studiedag weer op de gewone aarde belandde met het begrip trianguleren in mijn tas werd de dagelijke politieke werkelijkheid weer mijn deel. Persberichten over Triangel, een aangezegd ontslag van de directeur en een vertrouwelijke meeting met de wethouder over deze kwestie.

In mijn vorige log (21 maart) heb ik het e.a. over Triangel neergezet. Nu zijn er actuele processen bezig waar ik geen vat op heb en niet begrijp. Dat is zeer onbehaaglijk waar dus nog de nodige werk verzet moet worden. Ongewild maar begrijpelijk leg ik verband met het begrip trianguleren: wat is geldig en wat is niet geldig aan informatie waar ik mee geconfronteerd word. Welke drie invalshoeken helpen mij die actuele werkelijkheid te beschrijven? Wat is de positie van de raad in dit verhaal? Of gaat het alleen om enten en weer aan laten groeien?

2 thoughts on “Triangulatie

Plaats een reactie